Tuesday 23 April 2013

TEORI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME

Definisi Pembelajaran Konstruktivisme
-Konstruktivisme merupakan satu fahaman bahawa pelajar membina sendiri pengetahuan atau konsep secara aktif berdasarkan pengetahuan dan pengalaman yang sedia ada.
-Dalam proses ini, pelajar akan menyesuaikan pengetahuan yang diterima dengan pengetahuan yang sedia ada untuk membina pengetahuan yang baru.Pengetahuan seni dibina secara beransur-ansur mengikut masa oleh pelajar sendiri dalam konteks sosial melalui interaksi idea-idea apabila maklumat baru disepadukan dengan idea yang sedia ada, dan kesedaran atas apa yang telah dipelajari.

Konsep Pembelajaran Konstruktivisme
-Setiap manusia mempunyai konsep seninya sendiri . Berdasarkan pengetahuan sedia ada, pelajar  terus membina pemahaman sendiri terhadap alam sekitar. Pembelajaran berlaku apabila pelajar menghubungkaitkan idea baru dengan idea sedia ada. Pengstrukturan  semula idea dapat ditingkatkan semula melalui strategi berfikir dan refleksi yang dirangsang oleh pengalaman. Pendekatan Kontruktivisme menjadikan pembelajaran Seni Visual 
bermakna dan menyeronokkan.

Ciri-ciri Pemebelajaran Konstruktivisme
a)Menggalakkan proses inkuiri murid
b)Menggalakkan murid bersoal jawab
c)Memberi peluang kepada murid membina pengetahuan baru
d)Pembelajaran secara koperatif



Kelebihan Pembelajaran Konstruktivisme 

Secara ringkasnya,konstruktivisme mengaplikasikan 5 prinsip yang utama,iaitu:
a)Melibat
b)Meneroka
c)Menjelas
d)Mengembang

e)Menilai

*Melibat
-Guru menyoal dan merangsangkan minat dan rasa ingin tahu murid.Secara tidak langsung,murid-murid melibatkan diri.
*Meneroka
-Guru mencungkil,murid diminta untuk mengumpulkan maklumat dan meneroka.
*Menjelas
-Murid diminta untuk memberikan penjelasan,justifikasi dan mempersoalkan jawapan kepada guru.
*Mengembang
-Murid membuat perkaitan dan melanjutkan konsep
*Menilai
-Guru mentafsir pemahaman murid,murid menunjukkan pemahaman konsep.

Model Pengajaran Konstruktivisme














No comments:

Post a Comment