Thursday 21 March 2013

Pendekatan Kurikulum

(i) Behavioural Learning(Pembelajaran Tingkah laku)

-Tingkah laku atau behaviour merujuk kepada"aksi" atai reaksi manusia atau haiwan dalam bentuk gerakbalas hasil daripada rangsangan dalaman atau luaran.


-Pembelajaran sebagai satu perubahan dalam bentuk atau frekuensi tingkah laku.


-Dalam bentuk pendekatan behavioral,tingkah laku pelajar akan dinilai sebelum guru memulakan sesuatu pembelajaran.


-Pembelajaran memerlukan penyusunan(stimuli),rangsangan dalam persekitaran agar pelajar dapat memberikan respon mereka.


-Menekankan hubungan persekitaran dengan tingkah laku yang dapat dilihat dengan mata kasar sahaja.


-Proses pembelajaran berlaku secara berulang dan lebih menekan latih tubi.


Tokoh-tokoh dalam Teori Behaviorisme


a)Ivan Pavlon(1849-1936)

  -mengemukakanTeori Pelaziman Klasik.

b)Edward Thorndike(1874-1949)
-mengemukakan Teori Pelaziman Instrumen.

c)B.F Skinner(1904-1990)
-mengemukakan Teori Pelaziman Operan.

  • Secara kesimpulannya,behavioral learning atau pembelajaran tingkah laku ini dikuasai dengan proses pengulangan.Selain itu,kecekapan sesuatu kemahiran juga bergantung kepada tahap dan masa berlatih.Tambahan pula,pengukuhan juda penting dalam pendekatan ini dalam mengalakkan perlakuan seseorang.Akhirnya,kepelbagaian stimulasi dalam tingkah laku akan mewujudkan kesan pembelajaran yang menyeronokkan.
(ii) Cognitive Development Learning(Perkembangan Pembelajaran Kognitif)

-Menekankan pada proses mental dalaman.Hasil pemikiran bergantung pada proses mental dalaman tersebut.

-Otak akan memproses secara aktif untuk maklumat yang diterima dan menukarkan maklumat tersebut kepada bentuk baru.

-Merupakan proses peningkatan keupayaan pemikiran,pengetahuan dan keintelektualanserta kemampuan menjana pelbagai aktiviti penyelesaian masalah,memahami,menganalisa dan membentuk pengetahuan baru terhadap pengalaman yang dilalui.

-Melibatkan perubahan-perubahan dalam kemampuan berfikir,berbahasa dan cara individu memperoleh pengetahuan.

Ciri-ciri penting kognitif

-Terdapat enam ciri-ciri penting menurut Kamarudin Haji Husin(1993)
  • Pembelajaran merupakan proses mental.
  • Perkembangan kognitif kanak-kanak berlaku secara berperingkat-peringkat.
  • Pembelajaran adalah satu keseluruhan.
  • Pembelajaran adalah proses cuba jaya.
  • Pembelajaran adalah satu penyiasatan.
  • Pembelajaran mementingkan pengalaman dan kesediaan belajar.
(iii) Humanistic Learning(Pembelajaran Humanistik)
-Humanistik lebih melihat dari segi perkembangan keperibadian manusia daripada berfokus pada "ketidak normalan" iaitu bagaimana manusia membangunkan dirinya untuk melakukan hal-hal positif.

-Kemampuan positif mempunyai kaitan dengan pengembangan emosi yang terdapat dalam domain efektif.Misalnya kepercayaan,penerimaan,kesedaran,memahami perasaan orang lain,kejujuran interpersonal dan sebagainya.

-Guru juga perlu membuat pembelajaran untuk meningkatkan kemampuan dalam membuat,berimaginasi,mempunyai pengalaman dan berfantasi.

Tokoh-tokoh Teori Pembelajaran Humanistik

a)Abraham Maslow 
-mengemukakan Hierarchy of Needs(Hierarki Keperluan)
  • Keperluan Fisiologi atau Dasar
  • Keperluan Keselamatan
  • Keperluan Kasih Sayang
  • Keperluan Penghargaan Diri
  • Keperluan Kesempurnaan Kendiri
b)Carl Roger
-Menekankan aspek perlunya sikap saling menghargai dan tidak berprasangka buruk dalam membantu mengatasi masalah-masalah kehidupan.

c)Bloom dan Krathwohl
-Menunjukkan apa yang dipelajari oleh siswa.

  • Kognitif
  • Psikomotor
  • Afektif
d)Kolb
-Membahagikan tahap pembelajaran kepada empat tahap.
(i)   pengalaman konkrit
(ii)  pengalaman aktif dan reflektif
(iii) konsep tualisasi
(iv) eksperimentasi aktif









No comments:

Post a Comment